Hello.Do Follow Me and visit my Online Shop "Mimo Shopaholics" ! LOVE YOU ! :)
Cekodoks Buntalz

Thursday, May 31, 2012

Apam dot..dot..dot...

Malam tadi malam rajin aku . Kenapa ?? Sebab tiba-tiba aku terpikir nak buat something, means buat kek or apam ke untuk aku bawak pergi rumah wan (nenek aku) sebab malam ni ada kenduri tahlil . Mula-mula aku ingat nak order je kat sape-sape kann...tapi bila pikir balik lebih baik aku buat sendiri . Lagipun balik kerja aku bukan ada buat apa-apa pun .

Aku pun keluarkan la buku resepi aku . chewahhh ! . Dalam buku tu penuh dengan resepi-resepi yang aku cilok dari cik google . Creditos to tuan puan empunya resepi . Maaflah aku tak ingat dari corok mana aku copy resepi tu sebab banyak sangat ! Ampunnn ! :D

Aku pilih resepi yang paling senang and tak banyak barang yang aku kena beli . So boleh jimat-jimat .Huahaha . So resepi pilihan pada kali ini adalahhhh *drumroll* .......... APAM DOT..DOT..DOT.. atau nama glamour nya Apam Polkadot laa :) Yang comel-comel cenonet-cenonet tu ! Yang warna-warni tu ! Confirm sedap aku buat ! (condifent jew !)


First trial ni aku pilih warna hijau,kuning and merah . 
Aku takde mixer so aku gunakan alternatif lain yang ada kat umah tu . Blender mak aku jadi mangsa . huhu . Aku kembang kembungkan bahan tu semua guna blender je . Lagi senang , masuk-masuk kan je bahan-bahan ikut turutan pastu blender . Kalau guna blender lagi cepat kembang kot . 





Da cukup kembang aku seperate jadi 3 bahagian then aku warna-warnikan dia . Cup kecik-kecik ni aku susun kat atas pinggan . Aku tak guna piping bag pun masa masukkan adunan tu dalam cup, aku just guna sudu dan disebabkan itu lah dia jadi selekeh sikit . hehe . Dot dot tu aku cucuh guna lidi je . Comot je kan ? Oh ye, untuk inti dia (filling) aku guna jem strawberry and kaya .


Kukusan yang pertama . Agak tak berapa cantik sebab inti dia terkeluar . Aku letak banyak sangat inti kot sebab tu dia pecah-pecah camtu .






Hahhh . Ni kukusan yang seterus-terusnya . Aku kurangkan inti dia . Menjadi ! Cantik je kembang tapi sebenarnya tak berapa kembang tu . Maybe kurang baking powder . Yang pasti rasa dia aauuummmmm ! Sedap seyh ! Sampai adik aku makan berkali-kali jugak la . Huhu. 



p/s : First trial buat apam polkadot . Not bad . Rasa pun sedap . Tapi pasni kena sukat bahan dia betul-betul baru dia boleh jadi kembang semangkuk . Nak rasa ? Meh datang umah aku . Kalau korang rajin la . Huahahaha :p







No comments:

Post a Comment

 
This Template Was Made & Design With Love By Nabila Medan. All Right Reserved To Me.